Egebjerg Skole

børn der tænder bål

Egebjerg Skole er et trygt miljø, hvor alle kender hinanden. Vi har klassetrin fra 0.-6. klasse tilknyttet SFO1 og SFO2, og har ca. 100 elever. Vi lægger vægt på, at læring og trivsel går hånd i hånd: Man trives ikke, hvis man ikke lærer, og man lærer ikke, hvis man ikke trives. Det er vigtigt for os, at  alle elever hver dag kan gå hjem med en god følelse i
maven af, at de har haft en god dag: De har lært noget, haft det godt, og de har været med til at gøre dagen god for andre, såvel i egen klasse, som på tværs af årgangene.

Derfor opfordrer vi vores forældre til at tale med deres barn om sin skolegang hver dag:
•    Hvad har jeg lært i dag?
•    Hvordan har jeg haft det?
•    Hvordan har jeg gjort en positiv forskel for andre?

Egebjerg Skole har mange interesserede og engagerede forældre i skolen.
Deres bidrag og engagement værdsætter vi højt. Det har en stor og vigtig betydning for det stærke fællesskab på skolen og i lokalsamfundet.

Vi er skolen i landsbyen og landsbyen i skolen. Vi har et tæt og godt netværk med det omgivende lokalsamfund, som vi samarbejder med på forskellig vis.

Vi har høje faglige ambitioner for vores elever, uanset elevens faglige udgangspunkt, og vi møder dem alle med positive og høje forventninger. Efter 6. klasse skifter vores elever til Nykøbing Skole, afdeling Grundvigsvej. Der er fra begge skolers side gjort et stort stykke arbejde for at sikre en tryg overgang, såvel fagligt som personligt og socialt, og vi samarbejder tæt om opgaven i løbet af skoletiden, så eleverne kender hinanden, når de mødes
i 7. klasse. Det er vigtigt for os, at de er godt klædt på til de nyespændende faglige udfordringer, de møder som elever i overbygningen, når vi siger farvel til dem efter 6. klasse.

Egebjerg Skole er udeskole, Grøn Flag skole og Geopark profilskole

I udeskolen og på vores ugentlige fagdage tilrettelægges varierede undervisningsformer, hvor der er fokus på den faglige fordybelse, problemløsning og samarbejde, og hvor læring ikke kun er boglig. Udeskolen er et vigtigt element i den daglige undervisning, da det er vigtigt at give eleverne plads, ro, luft og udfordringer. Eleverne skal lære udenfor. De skal bruge kroppen, hovedet og sanserne, og de skal undersøge og erkende via det konkrete. Børn lærer bedst, når de selv aktivt udforsker verden og derpå bearbejder deres oplevelser i samarbejde med lærere, pædagoger og kammerater. Vi har et ’grønt klasselokale’ på en eng i gå-afstand fra skolen samt en ”Mobil UdeSkole”, der flytter rundt til forskellige lokaliteter i Odsherred.

Foruden den grønne udeskoleprofil, tilbydes vores elever også en vifte af musisk kreative undervisningsforløb. Fx laver vores ældste gruppe hvert forår teaterforestilling i samarbejde med Odsherred Teater og alle børn laver en fælles cirkusforestilling. Hver fredag mødes vi til fællessamling, hvor vi synger, danser, fremlægger og taler sammen om ugen, der gik. Det er et vigtigt samlingspunkt for os, som vi alle glæder os til.
Vi har dygtige og kreative musiklærere på skolen, som gerne bidrager med egne tekster til sangen.

Vi er en skole og et lokalsamfund, som aktivt bidrager og tager stilling til vores omverden. Derfor arbejder vi med bæredygtighed i undervisningen og passer på vores omgivelser og natur.
Det samme gælder i forhold til elevrådsarbejdet. I elevrådet arbejder vi også med udgangspunkt i FNs verdensmål for bæredygtig udvikling og FNs Børnekonvention. Elevernes stemme i skolen er en vigtig brik. De bliver hørt og taget alvorligt. Vi er optaget af, om vores beslutninger skaber værdi for vores elever, og en vigtig del af elevernes dannelse og personlige udvikling er, at de oplever at have indflydelse og medansvar for deres skolegang og trivsel. Vi tror på, at elever som lyttes til, vokser og trives. Vores elever styrkes således i demokratisk dannelse og i livsmestring.

Fremtiden kalder netop på unge, som har social intelligens og samarbejdsevner, men også praktiske evner.

Skolen skal have rammer, som motiverer, og som eleverne elsker at være i. Derigennem styrkes deres motivation for at lære. Lige netop det tilbyder vi på på Egebjerg Skole.

Egebjerg Skole
Egebjerg Hovedgade 30, Egebjerg
4500 Nykøbing Sj

Afd. leder: Krista Clausen på telefon: 22492450 eller mail: kricl@odsherred.dk