Nykøbing Skole

boghylde

Nykøbing Skole samarbejder med Odden og Egebjerg om at være en del af Danmarks første Geoparkskole.

På Nykøbing Skole ønsker vi at eleverne lærer og trives i et trygt fundament af fælles liv, lyst og læring og faglig stolthed. Vi ser det som vores opgave at gøre eleverne bekendte med og stolte af den del af landet de bor i. Derfor glæder vi os til at skulle til at arbejde med Geopark som det gennemgående tema for vores skole. Hele skolen er midt i et udviklingsarbejde, hvor vi skal få vores grønne profil til at leve endnu mere.

I skolens dagligdag skal elevene lære om naturen, kulturen, kun- sten og alle de små virksomheders nicher der eksisterer og som måske kan inspirere til iværksætteri som en kommende levevej for nogle af vores unge.

Fremtidens børn skal rustes til at være ansvarlige for den grønne omstilling og klimaproblemerne. Dette ansvar vil vi gerne ruste eleverne til igen- nem deres skolegang i Nykøbing.

Vi lægger vægt på at have et trygt og roligt læringsmiljø med højt til loftet. Vi prioriterer at holde fast i årets tra-
ditioner og højtider. Vi ved at børnene glæder
sig over at genkende de faste traditioner og vi gør
os umage for at løfte hver møde med flere indtryk og nye vinkler til fx julesamlinger, fastelavn og anderledes dage. Derfor rykkes undervisningen ofte udenfor eller til skolens køkken.

Fredag slutter altid med morgensamling i fællesrummet, hvor vi synger og klasserne ofte optræder med musik og dans.
Vi gør os umage for at lade børnene smage på forskellige lærings- veje og måder til at tilegne sig ny viden, lade dem vokse i nys- gerrighed og give dem lyst til fordybelse. Eleverne inspireres og undervises i at udtrykke sig i lyd og billeder, og rundt på skolen er der aftryk af elevernes kunst.

Vi er en skole hvor faglighed, trivsel og fællesskab er omdrejningsakserne i vores daglige arbejde. Vi lægger stor vægt på, at eleverne trives og har et dygtigt lærer- og pædagogteam, der hjælper når det behøves. Skolen og SFO har et tæt samarbej- de omkring elevernes dagligdag igennem emneuger, anderledes dage, fordybelsestid og understøttende undervisning.

Vores dygtige AKT-lærere kan hjælpe de elever der har brug for noget ekstra, og der er pædagoger med i skoledelen. Pædagoger- ne er med i skoledelen på 1., 2. og 3. årgang.

Vi har fokus på at hjælpe de elever der har brug for en ekstra hånd, ligesom vi har øje for at udfordre de dygtige elever, så alle børn får masser af voksekraft præcis der hvor de er hver især.
Hos os får børnene lagt fundamentet til deres videre uddannelsesvej, og vi arbejder hele tiden på at sikre åbenhed og løbende dialog om undervisningens kvalitet i henhold til skolens mål.

Vores vision er at tilbyde børn og voksne en spændende og inspirerende skole, der passer til nutidens børn, og uddanner til
fremtidens samfund.

Forældre er de vigtigste rollemodeller for deres børn. Derfor vægter vi dialogen og samarbejdet
med forældrene højt.
Vi synes, det er vigtigt at eleverne, både hjemme, i skolen og i fritiden, møder glade og kompetente voksne.

På Nykøbing Skole er udgangspunktet med Chresten Kolds ord:
”En skole hvor vi træder varsomt fordi der bliver mennesker til”

Trivsel er en vigtig faktor i forhold til de unges læring. Den der trives godt, lærer godt, ligesom den, der trives godt, lærer godt fra sig. Det er et fælles ansvar. Vi vægter derfor trivsel blandt elever og medarbejdere meget højt.

Vi har fokus på at et trygt undervisnings- og arbejdsmiljø for både elever og ansatte fremmer den gode undervisning. Trygge teen- agere, der trives, lærer mere.

Onsdagen er afsat til linjefagsundervisning, hvor eleverne har mu- lighed for at fordybe sig i følgende spændende linjefag:

•    Sport og sundhed
•    Science
•    Onsdags-praktik på en arbejdsplads
•    Teknologi
•    Musik
•    Billedkunst

Linjefagsundervisningen betragter vi som vores flagskib. Her er der plads til, at alle elever kan udfolde sig og brænde igennem og føle personlig succes, lige der hvor deres interesse ligger.

Når eleverne forlader 9. klasse med deres eksamensbevis i hån- den bør de være stolte - igennem de sidste år har vi opnået det bedste faglige gennemsnit i kommunen.

Kontakt os

Nykøbing Skole