Danmarks første Geopark-skole

Nyt skolefællesskab med et grønt hjerte i Geoparken.

Vi har gennem de seneste fire års skolestruktur lært, at vi i fællesskab kan skabe en bedre skole for den nordlige del af Odsherreds børn og unge.

Vi har også lært, at det at forholde sig til den omkringliggende natur og miljø som skole – vores fælles historie, er en nødvendighed, der er med til at brande skolen og styrke identiteten. Det er en måde at tiltrække og bevare både elever og personale i skolen og det er en styrke at ”kende hvilken skole vi er”.

Derfor har vi sat gang i en meget spændende proces – at retænke skolens fremtidige vision og faglige profil for Odden, Nykøbing og Egebjerg skole. Se vores skolefolder her

Danmarks første Geopark-skole findes i Odsherredgeopark

I arbejdet med at skabe en fælles vision for vores skoler, er vi i forskellige arbejdsgrupper gået strategisk og fremadskuende til værks. Det har været vigtigt for os, ikke at blive efterladt tilbage på perronen alt i mens andre skolelokomotiver blæser forbi os.

Vi har fundet en vej i en naturfaglig vinkel, hvor fællesskabet er tænkt ind i en grøn og bæredygtig profil, inspireret af Odsherreds Geopark.

Det er ikke svært at lade sig henføre til vores fælles historie i Odsherred, når vi som skole er placeret midt i en Geopark. Døren ind til Geoparken kan umiddelbart være svær at finde for både børn og voksne, men kigger vi os omkring, støder vi nemt på den – den ligger i Odsherreds DNA, og udgør et brændende ønske om at passe på vores jord, tage hånd om fremtiden og skabe mere plads til de grønne, bæredygtige fællesskaber – herunder skolefællesskaber.

Den naturfaglige profil skal skabes i et trygt fundament af fælles liv, lyst og læring – og faglig stolthed.

ONE skole med plads til forskellighed og nye traditioner

Det har været meget på sinde, at behovet for forskellighed i de tre skoler også er tilstede. Derfor vil visionen desuden beskrive det lokale fællesskab i Odden, i Nykøbing og i Egebjerg. Det er en opgave der skal arbejdes videre med på skolerne sammen med elevråd, skolebestyrelse og MEDudvalg.

Med en ny faglig profil skyder også nye traditioner frem, og her inviteres skolerne med til at udvikle to skoledage i det nye skoleår: En fælles skoledag for alle elever og børn fra børnehaverne i Geoparken, samt en fælles SFO-dag. Hvordan disse dage ender bliver interessant at se, - måske noget med naturvejledning, geocertifikat og geocatching?

Is, tang og grøntsager vokser om ørerne på os og skabes fra vores fælles natur, så måske vi også slår vejen forbi et FIO-marked, Dragsholm Slot og andre grønne og bæredygtige virksomheder i Odsherred – danner skolehaver og planter træer der kan vokse og gro sammen med os? En ting er sikkert; det er en meget spændende fremtid vi som Geopark-skole går i møde.

Link til Geoparks hjemmeside: https://geoparkodsherred.dk/

geopark unesco